Zinderende afsluiting van de YCM 2016 in Gigant – Ben Eggermont

Door Ben Eggermont

In en rondom Podium Gigant vond afgelopen week de 22ste Young Composers Meeting (YCM) plaats, een jaarlijks weerkerend evenement waar 16 jonge componisten van over de hele wereld onder leiding gerenommeerde componisten en ondersteund door orkest de ereprijs zich een week lang konden bekwamen als componist van hedendaagse klassieke muziek.

Iedere deelnemer werkte gedurende deze week aan een 3 minuten durend muziekstuk dat op het slotconcert van afgelopen vrijdag voor het publiek werd uitgevoerd door orkest de Ereprijs verrijkt met  5 jonge vocalisten van het Koninklijk Conservatorium uit Den Haag. Het werd een caleidoscopische beleving van 16 zeer uiteenlopende muziekstukken, waarna de jury de moeilijke taak had hieruit 3 winnaars aan te wijzen voor resp. de Internationale Masterclass Apeldoorn prijs, de NJO prijs en de compositieopdracht voor orkest de ereprijs.

Terwijl de jury in overleg was kon het publiek genieten van het muziekstuk ‘Funk my Life’ van de jonge Hongaarse componist Matyas Wettl die in 2015 de compositieopdracht binnen had gesleept. Een verrassende, swingende, vrolijke en goed in het gehoor liggende  compositie.

In afwachting van de uitslag van de jury kon het publiek nader kennismaken met componisten en uitvoerenden, in een kort gesprek kon ik Berend Eijkhout, één van de zangers vragen naar zijn ervaringen van de afgelopen week. Deze week was voor hem een bijzondere en uitdagende ervaring die hij niet zou willen missen. Als klassiek geschoold en uitvoerend kunstenaar moest hij grenzen over die hij niet voor mogelijk had gehouden.

Na rijp beraad kon de voorzitter van de jury Martijn Padding de prijswinnaars van deze editie bekend maken. De Engelse componist Zack Dawson kreeg de International Masterclass Apeldoorn prijs voor zijn werk `Universal Language’, een levendig stuk met orgel met een lied bestaande uit lettergroepen die in een strak en ritmisch tempo werden gezongen. De NJO prijs werd toegekend aan de Nederlandse componiste Brechtje van Dijk met het werk ´Travil Devil´. Tenslotte werd de compositieopdracht voor orkest de ereprijs 2016 uitgereikt aan de Franse componist Raphäel Languillat met zijn stuk ‘Les Bergers (d’apres Tadeo Gaddi), een haast arcadisch stuk met een dosis humor, ontleend aan een fresco van Tadeo Gaddi, naar aanleiding van de bijbeltekst uit Lucas 2 vers 8.

Nog één keer werd het werk van Raphäel ten gehore gebracht waarna ieder zijns weegs ging, terugkijkend op een bijzondere week.

P.S. Het meemaken van de repetitie op donderdagmiddag was ook een belevenis, prachtig om te zien hoe componist, orkest, dirigent en zangers gezamenlijk bezig zijn om het muziekstuk tot leven te brengen, door te herhalen, te schaven en te corrigeren, net zolang tot iedereen tevreden kan zijn.

Nu moet mij ook nog iets van het hart, de aandacht die er is voor zo’n evenement als de start van de Giro op 6 mei staat wel in schril contrast met de aandacht voor de YCM. De middelen nodig voor zo’n eenmalige gebeurtenis als de start van de Giro worden nagenoeg moeiteloos bijeengebracht, terwijl een jaarlijks evenement als de YCM, met internationale uitstraling en allure weer jaarlijks moet worstelen om de middelen bij elkaar te sprokkelen, je zou dit schandalig kunnen noemen. Als de deelnemers aan de Giro van dit jaar over zo’n 15 jaar in de vergetelheid verdwijnen, zal menig componist die ooit deelgenomen heeft aan de YCM nog in lengte van dagen zijn bijdrage leveren aan de hedendaagse klassieke muziek, denk daar maar eens over na.

Over de foto’s: Roelof Rump (StrangeArt) heeft de repetities , lunches en alles wat er om heen zit een aantal dagen gevolg. Zie voor een foto-impressie http://bit.ly/1WukeND