Nieuwe opdrachtcomposities voor Kate Moore, Martijn Padding en Guus Janssen
Met trots kunnen wij delen dat het Fonds Podiumkunsten de Ereprijs-compositie-opdrachten voor Kate Moore, Martijn Padding en Guus Janssen heeft gehonoreerd.
Guus Janssen heeft een achtergrond in geïmproviseerde muziek, waarbij het overschrijden van genre-restricties telkens aan de orde is. Zijn nieuwe stuk Fluisterzacht zal een cyclisch werk worden met invloeden van extreme popmuziek zoals van de band Napalm Death. Intensiteit, gedoe en gedrevenheid grijpen de luisteraar bij de lurven! De Ereprijs wilde al jaren samenwerken met Janssen. Nu dan! Extravagante Consonanten zal op 19 november 2018 in première gaan tijdens het concert BAAL, Brecht, Breuker | Musis, Arnhem.
Martijn Padding en de ereprijs kennen een jarenlange en intensieve vriendschap: Padding schreef zes stukken voor het ensemble en is al 17 jaar senior composer en jurylid tijdens de Young Composers Meeting. Met zijn nieuwe stuk This Is A Loud World, wil Padding aan de slag gaan met een theatrale vorm van microluisteren. ‘Muted Ereprijs‘ vormt een microscopische klankenwereld als bed voor de ster van dit stuk: het klavechord. Samen met het nieuwe stuk van Kate Moore zal This Is A Loud World in november 2019 in première gaan.
Kate Moore en de ereprijs leerden elkaar kennen tijdens de Young Composers Meeting 2003, waar zij als jonge componist een diepe indruk achterliet. In Moore’s nieuwe stuk De Reiger. speelt deze majestueuze watervogel de hoofdrol in een klinkende reis door stilte en vlucht. Het stuk is daarmee een onderdeel van een serie composities door Moore over de natuur in Nederland. Samen met het nieuwe stuk van Martijn Padding zal De Reiger in november 2019 in première gaan.
Het ensemble manifesteert zich al decennialang als instrument voor componisten, om hun talent te ontwikkelen en visie te realiseren. Dankzij de steun van het Fonds Podiumkunsten kunnen wij dit blijven doen!