17 juni 2023 | Première Museumtour | Museum Arnhem

Orkest De Ereprijs wil culturele verschillen overbruggen en verbindingen leggen tussen generaties. Met de Museumtour zoeken we het publiek op in een omgeving waar hedendaagse muziek nog niet vaak te vinden is. Als onderdeel van ons meerjarig Re-Generation programma kregen zes componisten de opdracht om op basis van objecten en verhalen uit de permanente opstelling van een museum nieuwe muziek te componeren.  De Museumtour gaat geheel toepasselijk in première op de Dag van de Componist in Museum Arnhem.

Deze Nederlandse stadsmusea doen hier aan mee: Museum Arnhem, Verwey Museum Haarlem, Kröller-Müller Museum, CODA Museum, Stedelijk Museum Breda en Kasteel Huis Bergh. De nieuwe composities kunnen geïnspireerd zijn door het hele museum, een schilderij of sculptuur, of de geschiedenis van de stad waar het gevestigd is. Daarmee kunnen de muziekstukken bespiegelen, becommentariëren of een ander perspectief bieden; een soort muzikale publieksbemiddeling. Voor elk museum ontstaat zo een compositie van ongeveer zes minuten.

Componisten Corrie van Binsbergen, Wilbert Bulsink, Pete Harden, Vanessa Lann, Klas Torstensson en Klaas de Vries schreven elk voor een ander museum een nieuwe compositie. Tijdens elk museumconcert zullen alle stukken worden uitgevoerd en het bijbehorende stuk worden uitgelicht. Op zaterdag 17 juni gaat de Museumtourom 14:00u in première op de Dag van de Componist. Corrie van Binsbergen componeerde een stuk geïnspireerd op de kunst van Museum Arnhem. De andere uitvoeringen zijn op:

24 juni 2023, Verwey Museum Haarlem, Klaas de Vries - 15:00u

25 juni 2023, Kröller-Müller Museum, Klas Torstensson - 12:00u

29 juni 2023, CODA Museum, Pete Harden -20:00u

2 juli 2023, Stedelijk Museum Breda , Wilbert Bulsink - 15:00u

9 juli 2023, Kasteel Huis Bergh, Vanessa Lann - 16:30u


Orkest De Ereprijs o.l.v. Gregory Charette

 

Op en rond zaterdag 17 juni 2023 vindt de tweede editie plaats van de Dag van de Componist. Dit jaar rijdt op 17 juni de muziektrein New Music NOW Express door het land. De trein start in Amsterdam en reist daarna door naar Amersfoort, Arnhem, Den Bosch en Den Haag om te eindigen in Utrecht. Met meer dan 347 kilometer muziek hoopt de organisatie een wereldrecord te vestigen: het langste spoor van nieuwe muziek ooit. Tijdens het festival klinkt nieuwe Nederlandse muziek in ruim 12 steden in meer dan 100 concerten en voorstellingen. Meer dan 100 in Nederland actieve componisten komen in de schijnwerpers te staan. Radiostation NPO Klassiek zendt de hele dag nieuwe Nederlandse muziek uit. Het festival is een initiatief van het netwerk en platform New Music NOW, dat met online-tv live verslag doet. Met de jaarlijkse Dag van de Componist wil New Music NOW de waarde en het plezier van nieuwe muziek tonen en de componisten van die muziek huldigen. Het festival toont dat nieuwe muziek veelzijdig is en niet alleen in concertzalen en theaters klinkt, maar ook vanaf klokkentorens, op straat, in parken, stations en in huiskamers. Een landelijke Dag van de Componist is in Europa uniek. Opvallend dit jaar is het aanstellen van Stadscomponisten voor één dag per stad, van wie er nieuw werk klinkt. Dit zijn: Meriç Artaç (Amsterdam), Noëmi Schermann (Amersfoort), Lucas Wiegerink (Arnhem), Bart van Dongen (Den Bosch), Jan-Peter de Graaff (Den Haag) en Jonás Bisquert (Utrecht). De Componist des Vaderlands Martin Fondse rijdt mee in de trein en geeft op elk station het stokje aan de Stadsomponist door in de vorm van een nieuwe compositie van zijn hand.

Corrie van Binsbergen:

OPEN
‘Soms begin ik bij de lucht’

Alleen al het begrip “OPEN” - titel van de tot 1 januari 2024 lopende tentoonstelling in Museum Arnhem - is bron van inspiratie. Ik denk dat open zijn en openstaan mooie eigenschappen zijn, in de kunst, in muziek, in het leven.
“Soms begin ik bij de lucht” - de titel van een overzichtsexpositie van schilder Berserik - triggerde gelijk iets bij me.
Ik probeer open te staan en altijd weer ‘tabula rasa’ aan de gang te gaan met elke nieuwe compositie. Misschien begin ik dit keer ook wel bij de lucht.

 

17 juni 2023 | Première Museumtour | Museum Arnhem

17 juni 2023 | Première Museumtour | Museum Arnhem

Orkest De Ereprijs wil culturele verschillen overbruggen en verbindingen leggen tussen generaties. Met de Museumtour zoeken we het publiek op in een omgeving waar hedendaagse muziek nog niet vaak te vinden is. Als onderdeel van ons meerjarig Re-Generation programma kregen zes componisten de opdracht om op basis van objecten en verhalen uit de permanente opstelling van een museum nieuwe muziek te componeren.  De Museumtour gaat geheel toepasselijk in première op de Dag van de Componist in Museum Arnhem.

Deze Nederlandse stadsmusea doen hier aan mee: Museum Arnhem, Verwey Museum Haarlem, Kröller-Müller Museum, CODA Museum, Stedelijk Museum Breda en Kasteel Huis Bergh. De nieuwe composities kunnen geïnspireerd zijn door het hele museum, een schilderij of sculptuur, of de geschiedenis van de stad waar het gevestigd is. Daarmee kunnen de muziekstukken bespiegelen, becommentariëren of een ander perspectief bieden; een soort muzikale publieksbemiddeling. Voor elk museum ontstaat zo een compositie van ongeveer zes minuten.

Componisten Corrie van Binsbergen, Wilbert Bulsink, Pete Harden, Vanessa Lann, Klas Torstensson en Klaas de Vries schreven elk voor een ander museum een nieuwe compositie. Tijdens elk museumconcert zullen alle stukken worden uitgevoerd en het bijbehorende stuk worden uitgelicht. Op zaterdag 17 juni gaat de Museumtourom 14:00u in première op de Dag van de Componist. Corrie van Binsbergen componeerde een stuk geïnspireerd op de kunst van Museum Arnhem. De andere uitvoeringen zijn op:

24 juni 2023, Verwey Museum Haarlem, Klaas de Vries - 15:00u

25 juni 2023, Kröller-Müller Museum, Klas Torstensson - 12:00u

29 juni 2023, CODA Museum, Pete Harden -20:00u

2 juli 2023, Stedelijk Museum Breda , Wilbert Bulsink - 15:00u

9 juli 2023, Kasteel Huis Bergh, Vanessa Lann - 16:30u


Orkest De Ereprijs o.l.v. Gregory Charette

 

Op en rond zaterdag 17 juni 2023 vindt de tweede editie plaats van de Dag van de Componist. Dit jaar rijdt op 17 juni de muziektrein New Music NOW Express door het land. De trein start in Amsterdam en reist daarna door naar Amersfoort, Arnhem, Den Bosch en Den Haag om te eindigen in Utrecht. Met meer dan 347 kilometer muziek hoopt de organisatie een wereldrecord te vestigen: het langste spoor van nieuwe muziek ooit. Tijdens het festival klinkt nieuwe Nederlandse muziek in ruim 12 steden in meer dan 100 concerten en voorstellingen. Meer dan 100 in Nederland actieve componisten komen in de schijnwerpers te staan. Radiostation NPO Klassiek zendt de hele dag nieuwe Nederlandse muziek uit. Het festival is een initiatief van het netwerk en platform New Music NOW, dat met online-tv live verslag doet. Met de jaarlijkse Dag van de Componist wil New Music NOW de waarde en het plezier van nieuwe muziek tonen en de componisten van die muziek huldigen. Het festival toont dat nieuwe muziek veelzijdig is en niet alleen in concertzalen en theaters klinkt, maar ook vanaf klokkentorens, op straat, in parken, stations en in huiskamers. Een landelijke Dag van de Componist is in Europa uniek. Opvallend dit jaar is het aanstellen van Stadscomponisten voor één dag per stad, van wie er nieuw werk klinkt. Dit zijn: Meriç Artaç (Amsterdam), Noëmi Schermann (Amersfoort), Lucas Wiegerink (Arnhem), Bart van Dongen (Den Bosch), Jan-Peter de Graaff (Den Haag) en Jonás Bisquert (Utrecht). De Componist des Vaderlands Martin Fondse rijdt mee in de trein en geeft op elk station het stokje aan de Stadsomponist door in de vorm van een nieuwe compositie van zijn hand.

Corrie van Binsbergen:

OPEN
‘Soms begin ik bij de lucht’

Alleen al het begrip “OPEN” - titel van de tot 1 januari 2024 lopende tentoonstelling in Museum Arnhem - is bron van inspiratie. Ik denk dat open zijn en openstaan mooie eigenschappen zijn, in de kunst, in muziek, in het leven.
“Soms begin ik bij de lucht” - de titel van een overzichtsexpositie van schilder Berserik - triggerde gelijk iets bij me.
Ik probeer open te staan en altijd weer ‘tabula rasa’ aan de gang te gaan met elke nieuwe compositie. Misschien begin ik dit keer ook wel bij de lucht.