Re-Generation
In het kader van Re-Generation heeft Orkest De Ereprijs componisten uitgenodigd om nieuwe composities te schrijven die genres en generaties verbinden. Met deze nieuwe stukken voor Orkest De Ereprijs bieden ze een verdiepend inzicht in achtergronden en herkomsten. Luisteraars van verschillende culturen en tradities kunnen elkaar hier tegenkomen in een stroom van nieuwe muzikale versmeltingen. Deze serie van De Ereprijs genereert nieuwe verbindingen dwars door tijden en culturen.
Personal Cultures
Persoonlijke achtergrond is, net als bij ons allemaal, bij een componist onontkoombaar. Maar welke invloed heeft het op zijn of haar werk? De Ereprijs gaf vijf componisten- Ned McGowan, Oğuz Büyükberber, Jasna Veličković, Ted Hearne en Christopher Trapani- opdracht een antwoord te componeren op de vraag: “waar komt dit vandaan?”. De stukken in dit programma belichamen hun persoonlijke band met een muziekcultuur.
Museumtour
Met de Museumtour zoeken we het publiek op in een omgeving waar hedendaagse muziek nog niet vaak te vinden is. Als onderdeel van ons meerjarig Re-Generation programma kregen zes componisten de opdracht om op basis van objecten en verhalen uit de permanente opstelling van een museum nieuwe muziek te componeren.
Deze Nederlandse stadsmusea deden hier aan mee: Museum Arnhem, Verwey Museum Haarlem, Kröller-Müller Museum, CODA Museum, Stedelijk Museum Breda en Kasteel Huis Bergh. De nieuwe composities waren geïnspireerd door het hele museum, een schilderij of sculptuur, of de geschiedenis van de stad waar het gevestigd is. Daarmee kunnen de muziekstukken bespiegelen, becommentariëren of een ander perspectief bieden; een soort muzikale publieksbemiddeling. Voor elk museum ontstond zo een compositie van ongeveer zes minuten.
Componisten Corrie van Binsbergen, Wilbert Bulsink, Pete Harden, Vanessa Lann, Klas Torstensson en Klaas de Vries schreven elk voor een ander museum een nieuwe compositie.